schutsboom-route, milheeze

Vanuit het centrum van de plaats Milheeze gaat deze wandeling vanaf het kerkplein als snel het buitengebied in. Langs het beekje de Esperloop kom je via het boerenland in bosrijk gebied. In het gebied Nederheide loop je over een stukje heide en langs poelen die door zandafgraving zijn ontstaan. Via allerlei, veelal kronkelige bospaadjes kom je weer bij akkerbouwgebied en loop je in de buurt van een golfterrein en via een klein bosgebied weer naar Milheeze.

De route kun je gratis te printen en is te vinden op de site:  https://www.klikprintenwandel.nl/wandelroutes/schutsboomroute

Ik liep deze route van 16 kilometer op 27 augustus 2020.

De wandeling start vanaf het Pastoor Simonisplein bij de kerk.

Deze kerk, de Sint Willibrorduskerk, is gebouwd in 1844 op de fundamenten van een kapel uit 1425 die er voorheen stond.

In 1963 zijn de zijbeuken toegevoegd.

Al snel na het begin van de route loop je over een breed grindpad naar het buitengebied van Milheeze.

Omkijkend heb je dan een mooi zicht op het dorp en de kerk.

Een stukje verder gaat de route over een graspad langs het kleine beekje de Esperloop. Het beekje ontstaat uit de Snelle Loop en vloeit er na acht kilometer ook weer in terug. Het water is heel schoon, maar bevat veel ijzer omdat het water afkomstig is uit het gebied langs de Peelrandbreuk (zie ook mijn verslag van de “Breuken en wijstgronden-tocht bij Uden”).

In het beekje groeien Dotterbloemen en op de oevers kom je ook hier het Vijfdelig Kaasjeskruid tegen. Het graspad komt uit bij een verharde weg en na het passeren van enkele woningen en boerderijen volg je een onverhard pad richting het bosgebied.

Door het bos en via een pad (expliciet voor wandelaars!) gaat de route richting de Nederheide (punt 2 en 3 van de routebeschrijving).

De Nederheide is een groot bosgebied van in totaal 463 ha. Het is een typisch ontginningsbos en dus belangrijk voor houtproductie voor mijnbouw en houtverwerkende industrie. Er staat veel Grove Den en Amerikaanse Eik. Om een meer gevarieerder gebied te krijgen is veel Amerikaanse Eik gekapt en daarvoor in de plaats zijn andere soorten geplant zoals de Berk, de Lariks, de Beuk en de Spar.  Ook de heidegebieden zijn uitgebreid. Naast heide zijn er ook aangelegde poelen in het gebied door zandafgraving.

Momenteel vindt er een grote zandafgraving plaats en wordt er een grote recreatieplas, de “Bakelse Plas” aangelegd. Uiteindelijk moet het een recreatiepark worden met o.a. een golfbaan.

Na een stukje heidegebied met uitzicht op de afgravingen gaat de wandeling weer het bosgebied in over diverse mooie en slingerende bospaadjes. (Punt 4 van de routebeschrijving.)

En zomaar, ineens naast een van de paden, staat er een groepje planten met roze bloemen. Het blijkt het Zeepkruid te zijn die juist de maand augustus als bloeitijd heeft. Mooi meegenomen dus.

Het is opletten dat je de aanwijzingen in de routebeschrijving goed volgt. Er zijn soms wat langere stukken waarbij je kan twijfelen of je nog op het juiste pad bent. Maar de beschrijving klopt wel. Na een heideveld en over allerlei paden door het bosrijke gebied kom je na een mooie laan met Amerikaanse Eiken aan de rand van het bosgebied en gaat de route langs diverse akkers.

Rechts in de verte kun je de toren van Gemert ontwaren. Die toren is bijna 128 meter hoog en staat in het gebied De Mortel in Gemert. De bijnaam van die toren luidt “De Wortel van de Mortel”. Gebouwd door de toenmalige PTT als straalverbindingstoren.

Na het oversteken van een verharde weg gaat de route over een onverharde weg en kom je bij een waterloop aan je rechterkant. Dit is de Snelle Loop. Een stukje verder gaat de waterloop onder de weg door en volg je de loop totdat deze een bocht naar links maakt. Daar gaat de route verder over het graspad langs de Snelle Loop richting een terrein van een golfclub.

Verder lopend kom je in het buurtschap Zand, waarna je weer een klein bosgebied in loopt. Je volgt een prachtig slingerend bospad waarbij je soms een beetje van het pad moet afwijken aangezien er bomen over het pad liggen. Dat is al geruime tijd zo en er vormt zich vanzelf een nieuw stuk bospad omdat meerdere wandelaars hier lopen.

Uiteindelijk kom je uit aan de doorgaande weg tussen Bakel en Milheeze. Hier gaat de route linksaf richting Milheeze en passeer je de windmolen met de naam “Laurentia”.

Deze windmolen is gebouwd in 1890. Het is een beltmolen, wat betekent dat het een windmolen is die staat op een natuurlijke of kunstmatige heuvel. De molen had in Milheeze de functie van korenmolen. De molen moet afkomstig zijn uit Bleskensgraaf in de Alblasserwaard waar zij dienstdeed als poldermolen. In 1890 is de molen naar Milheeze gebracht (in het interieur zijn opschriften daarvan aanwezig) en weer helemaal opgebouwd. Ze kreeg de naam “Ludolizawi” wat een samentrekking is van de namen van de vroegere eigenaren. In 1965 volgde een grootschalige renovatie aangezien de molen behoorlijk in verval was geraakt. Vanaf toen kreeg de molen haar huidige naam.

Op de linkse foto de molen in 1965 vóór de renovatie met de oude naam “Ludolizawi” op de muur boven de doorgang onder de molen. Op de rechtse foto de huidige molen.

Vanaf de molen loopt de route vóór de haag (zie punt 7 van de routebeschrijving) naar rechts en dan door de buurtschap “Schutsboom”, de naamgever van deze route.

Via een laatste onverhard pad kom je uit op de doorgaande weg en hier ga je rechtsaf terug naar het startpunt van deze wandeling.

Er staat nog een plaatsnaambord van Milheeze, onderdeel van de gemeente Gemert-Bakel. Er wordt wél bij geschreven dat Milheeze gezellig is.